zhong qiu jie - Reisverslag uit Shanghai, China van marc en marieke janssen - WaarBenJij.nu zhong qiu jie - Reisverslag uit Shanghai, China van marc en marieke janssen - WaarBenJij.nu

zhong qiu jie

Blijf op de hoogte en volg marc en marieke

06 Oktober 2012 | China, Shanghai

1,5 miljard Chinezen verpreid over heel China, dus dat je dan een keer een Chinees tegenkomt, zit er dik in. Dat ze echter massaal samen met ons Beijing gingen bezoeken, dat zat niet in de planning. Afgelopen week is het mid autum festival geweest oftewel herfstvakantie. De herfstvakantie en de week van Chinees Nieuwjaar zijn de enige twee weken in het jaar dat heel China vrij heeft. En ja, ook de Chinezen willen graag de Chinese muur en het zomerpaleis in Beijing zien en dan is de vakantie het moment bij uitstek. Dus vake en moeke hebben de bewoners van China in alle varianten en van zeer dichtbij mogen meemaken. Vake zelfs iets te dichtbij want al kijkend naar de pandabeer in de Zoo van Beijing is zijn portemonnee verdwenen. En die pandabeer heeft hij niet eens gezien want daar stonden die 1,5 miljard Chinezen voor.
En na het avontuur in de Zoo ontdekten we dat we eigenlijk nog maar heel weinig tijd hadden om onze trein te halen richting Shanghai. Dus racen naar het station en met nog 15 minuten te gaan, vonden wij (behalve moeke) dat Marc nog wel een lunch kon gaan regelen voor in de trein. Dit zijn echter niet de Nederlandse Spoorwegen waar een trein op tijd of te laat vertrekt, maar de Chinese spoorwegen waar de trein gewoon vertrekt als de machinist daar zin in heeft (eerder dus). Dus Marc kwam een uur later en 2 kilo zwaarder (Mac Donalds voor 8 personen) in Shanghai aan dan de rest van de familie. Gelukkig had Marc behalve de lunch ook al het geld bij zich dus werd de 5 en een halve uur durende treinreis met een minimale hoeveelheid voedsel en drank afgelegd. (Vake zijn geld was immers door een pandabeer of Chinees geconfiskeerd).
Maar we hebben het overleefd en zijn weer terug in Shanghai met slechts 23 miljoen inwoners, wat een rust;-)

• 06 Oktober 2012 - 11:56

Lenie Gense:

Hallo Lucy en Jos en de hele familie.
    Zo te lezen gaat het jullie goed daar in China. Natuurlijk veel te zien en geweldig met jullie kinderen en kleinkinderen. In 2018 hoeven jullie niet meer naar een pandabeer in China te gaan kijken want dan zijn ze in Gaiapark Kerkrade.
    Burgemeester Hoes zou daar voor gezorgd hebben toen hij recent in China was met een voltallige delegatie (onze centen).
    Jos kun je nog zonder portemonnaie terugkomen ?
    Nog heel veel plezier en een goede terugreis,
    Lenie en Paul

• 06 Oktober 2012 - 13:08

Trudy:

meh munne jong, neet normaal dat gier al die avonture nog uverleifd. Ich kreg 't al benawd es ich 't leis.

• 06 Oktober 2012 - 19:19

Peter :

Hallo Marc en Marieke,
    Leuke verhalen en voor ons zeeeer herkenbaar. Er valt veel te genieten in China maar je moet er wel je gevoel voor humor vaak bij te hulp roepen. Zo te lezen lukt dat jullie best goed.
    Veel plezier en succes gewenst en blijf schrijven.

• 07 Oktober 2012 - 17:34

Chantal:

Met als die "versieringen" denkt Eva steeds dat het al Kerst is in China :-)
    Veel plezier daar!!
    Kus van ons allen.

• 08 Oktober 2012 - 13:36

Oma Janssen:

Dat is pas avontuurlijk allemaal, ik weet niet of ik dat zou aan kunnen. De Efteling lijkt me makkelijker en ja pikkende panda's zullen we snel zien Gaia als Hoes net zo snel is als hij eruit ziet! Vake veel sterkte met regelen etc. Nog veel plezie voor de verkaansiegengers in Shanghai en veel groetjes en xxxx voor jullie allmaal.
    Oma Janssen

• 10 Oktober 2012 - 11:50

Elly Dols:

Hallo Marc en Marieke,

Een leuk verslag over Beijing en voor ons zeer herkenbaar. Ook wij hebben het eerste jaar de fout gemaakt 1 oktober op vakantie te gaan (dan heb je nl zelf ook vakantie) en ook wij waren met al die Chinezen op de muur in Beijing. De jaren daarna zijn we altijd het land uit gevlucht.
    Blijf lachen en relativeren en je hebt een super tijd in China.

Groetjes
    Elly