To sport or not to sport.. - Reisverslag uit Castle Hill, Australië van marc en marieke janssen - WaarBenJij.nu To sport or not to sport.. - Reisverslag uit Castle Hill, Australië van marc en marieke janssen - WaarBenJij.nu

To sport or not to sport..

Blijf op de hoogte en volg marc en marieke

19 Mei 2013 | Australië, Castle Hill

Australië staat in het buitenland bekend als een land waar fanatiek gesport wordt, iets wat wij erg kunnen waarderen. En met minimaal 4 mensen in het gezin die graag wat overtollige energie kwijt willen (of moeten van mama), kan dat ook nooit kwaad. En als extra bonus kunnen we meteen wat meer integreren met de Aussies (ze zijn wat schuw tot nu toe). Qua sporten is de keuze idd reuze, cricket, rugby, hockey, voetbal, zwemmen, surfen, tennis, netball (ben er nog niet achter of dit korfbal is of iets anders) en ga zo maar door. En ook op school is de donderdag de sportdag voor Groep 2 t/m 4. Echter, de eerlijkheid gebied te zeggen dat de Aussies een beetje verdeeld lijken (even generaliserend) in fanatieke sporters danwel luie Harries. 63% van de Aussies heeft obesitas problemen en dat is te zien ook. Dit zijn (wederom generaliserend) dan ook niet de mensen die we op de sportvelden tegen komen. Maar degenen die zich met sport bezighouden gaan er ook voor, niks gezelligheid en derde helft, sporten, winnen en dan naar huis. Dus daar moeten we nog even aan wennen. Toine en Nicola moesten een cross country lopen op school, dus picknick kleed mee, lekker langs de kant zitten met Jules en Charles en dan onder de voet gelopen worden door een paar fanatieke ouders die het hele parcours met hun kind mee rennen cq. schreeuwen. Het motto is, meedoen is niet belangrijker dan winnen. En ook op het hockeyveld bij de mini's staat de coach in het veld tussen de kids een stroom aan aanwijzigingen eruit te schreeuwen (die as usual heerlijk genegeerd worden) en als er gescoord wordt, krijgt iedereen een high five van de coach.
Wat ook niet bijdraagt aan de conditie is het feit dat Zuid-Limburg een verkeersdrempel lijkt vergeleken met Castle Hill en omgeving (een hill? zeg maar mountain!). Ik kom de oprit van ons huis niet eens opgefietst laat staan met twee kids erbij. Dus op de fiets naar school/winkel/zwembad enz. zit er niet in, er zijn geen fietspaden, geen fietsrekken, veel autorijdende aziaten en het halve traject zouden we lopend met de fiets moeten afleggen. Ach ja, maar het weer blijft lekker;-)

Bye, bye,
M en M

• 21 Mei 2013 - 21:59

Chantal:

:-) :-) En gezien de"herfstachtige" weersomstandigheden daar, kun je voorlopig nog lekker blijven genieten van de sportevenementen op je picknickkleedje.

• 04 Juni 2013 - 21:58

Elly Dols:

Hallo Marieke,
    Terug van 6 weken vakantie (ja, ja, de pensionado's hebben het goed), lees ik jullie bericht. Wij zijn in2010 in Sydney geweest en nu herinner ik me dat het daar nogal heuvelachtig was. Ik was even in de war met Canberra waar wij fietsen gehuurd hebben en een hele dag gefiets hebben. Een "makkie" vergeleken met het Zuidlimburgse heuvellandschap.
    Ik hoop voor jullie dat er nog een andere manier is om in "training" te blijven. In ieder geval hebben jullie er mooi weer bij.
    Wij hebben net 6 weken gekampeerd in Noord Spanje. Het zal jullie misschien ontgaan zijn, maar we hebben een bar slecht voorjaar in Europa. In Spanje was het 's nacht min 2. We hielden in bed gewoon alle kleren aan om het nog warm te krijgen.
    Maar het waas wel een mooie vakantie. Wij zijn nu weer thuis en hier schijnt de zon. Dus vooruit maar.