Organic or not organic that´s the question - Reisverslag uit Shanghai, China van marc en marieke janssen - WaarBenJij.nu Organic or not organic that´s the question - Reisverslag uit Shanghai, China van marc en marieke janssen - WaarBenJij.nu

Organic or not organic that´s the question

Door: marcenmarie

Blijf op de hoogte en volg marc en marieke

22 Januari 2012 | China, Shanghai

In de expat gemeenschap gaan nogal wat horror verhalen rond over het eten en het gebruik van pesticiden, hormonen en andere toestanden. De Chinezen zijn niet vies van wat chemicaliën en het fruit, groente en vlees zou dan ook niet altijd even fris zijn. Om te voorkomen dat je meer chemicaliën dan groente eet, wordt er aangeraden om biologisch vlees, groente en fruit te eten. Maar je raadt het al, als er biologisch op de verpakking staat, wil dat niet zeggen dat het ook biologisch is. Wij denken echter dat de gemiddelde Chinees zich die rotzooi ook niet laat aanleunen en de levensverwachting (als je niet aan het verkeer deelneemt) is ook in China niet al te beroerd. Dus gewoon eten kopen wat Chinezen ook kopen, geen gezeik. Het resultaat, na een hapje genomen te hebben van een vage fruitsoort hadden zowel Marc als ik meteen een pijnlijke tong en lip. Of we zijn allebei toevallig voor deze vrucht allergisch of het verhaal van de pesticiden klopt toch. Anyway, ik zit nu al twee dagen naar een schaal overheerlijke aardbeien te staren die Marc voor me gekocht heeft bij een fruitboer op straat zonder er een hap van te nemen. Ik ben namelijk bang dat mijn hoofd er ook als een aardbei komt uit te zien als ik ze eet (de premier van Wit-Rusland en oom Rudy na het eten van mosselen staan op mijn netvlies gebrand). Toch maar aardbeienjam van maken…….

Overigens is het Chinees Nieuwjaar over dik twee uur een feit. Dit weerhoudt de gemiddelde Chinees en expat er niet van om al sinds 7 uur met vuurwerk in de weer te zijn. Ook wij hebben onze doos inmiddels in het bijzijn van Charlie al de lucht in laten vliegen. De heren T en N zaten toen al na iets te enthousiaste sterrenflikkeraars achter de voordeur verscholen. Het filmpje van het spektakel zal geen oscarnominatie winnen, de cameravrouw dacht namelijk dat ze in Libië beland was en moest even dekking zoeken wegens aanstormende vuurpijlen (blijf wel kijken!). Vanuit Shanghai met achtergrond geluid uit Tripolie gelukkig nieuwjaar en zet ‘m op in het jaar van de Draak!

Liefs, Marc en Marie

• 22 Januari 2012 - 14:25

Hester:

Gong Xi Fa Cai to you too!!!

• 22 Januari 2012 - 14:26

Hester:

Gong Xi Fa Cai to you too!!!

• 22 Januari 2012 - 17:42

Mee:

Gelukkig nieuwjaar!!! Eindelijk voor jullie. Knalt lekker daar! En al die pesticiden, gewoon aan beginnen zou ik zeggen. Je lichaam moet er even aan wennen. Ik betwijfel of het in Nederland veel beter is. Je kan ook een testje doen; hoelang duurt het voordat het rot? Als de aardbeien volgende maand nog rood zijn, weet je genoeg ;)

X Mee

• 23 Januari 2012 - 19:40

MJ En E:

Voordeel van dat eten is dat als je je niet zo lekker voelt, je ook snel weer beter bent omdat geen bacterie meer overleeft in je lichaam

En in nl wil je ook niet weten wat er in de kip zit...

Geniet van de twee weken nieuwjaarsfeest....ook twee weken vuurwerk? Is onze nieuwjaarskaart al door de douane en goedgekeurd door het politbureau/de vrienden van DE partij?

Howdoe!

• 23 Januari 2012 - 20:15

Claudia:

Hee Marieke je reisverslagen zijn superleuk! Je zou ze zo als collumn in een tijdschrift kunnen plaatsen.

Veel plezier en gezondheid zonder pesticiden in het jaar van de Draak! Hopelijk gaan die Chinezen zich niet nog meer als draken gedragen.

Groet Claudia

• 26 Januari 2012 - 08:41

Moeke:

Marieke,

het is hier niet veel beter. Oom Rudi is onze graadmeter en op het moment zitten er weer veel antibiotica in het vlees want hij kan bijna geen boterhammenvlees of iets eten zonder een tabletje te moeten nemen!!!!!!