integreren - Reisverslag uit Shanghai, China van marc en marieke janssen - WaarBenJij.nu integreren - Reisverslag uit Shanghai, China van marc en marieke janssen - WaarBenJij.nu

integreren

Door: marcenmarie

Blijf op de hoogte en volg marc en marieke

07 Februari 2012 | China, Shanghai

Na ruim twee weken vuurwerk is de rust dan eindelijk wedergekeerd in Shanghai. Afgelopen maandag was het lantaarnfestival, de afsluiting van het Chinees nieuwjaar. En zo knallend als het nieuwjaar begon, zo sluiten ze het hier ook af. Gelukkig zijn de kinderen na twee weken non-stop vuurwerk eraan gewend, dus die hebben even uit het raam gekeken en vonden het wel goed zo. De reactie op Marc zijn commentaar dat er in NL maar een paar uur vuurwerk mag worden afgestoken met oud en nieuw was: “Hier ook”.
Het integreren is hier in volle gang. Charles spreekt al een paar woorden Mandarijn en weet ook het engelse woord voor koekje al heel goed. De ayi propt hem er namelijk vol mee, overigens op verzoek van Bollie zelf. Ik zit nog te ontbijten als ik achter me Bollie hoor zeggen: ayi, cookie! En ayi pakt de koekjes. Mijn verbod op koekjes heeft ze een week volgehouden, maar Bollie weet haar goed te manipuleren als ik weg ben dus vanochtend had hij er alweer een paar te pakken. Tijd voor een peuterschool…
Verder ben ik weer met Mandarijnles begonnen, erg leuk vooral met al die verschillende nationaliteiten. Ook onze Chinese juf vindt het lastig om iemand gewoon te vertellen waar het op staat (zie verslag communicatie). Dus als iemand de plank volledig misslaat, zegt ze, “heel goed!” Inmiddels hebben we al door dat het pas echt goed is als ze “extreem goed” zegt. Helaas moeten we ook liedjes zingen tijdens de les, dat is ook het moment dat Duitsland compleet afhaakt en weigert mee te doen en Amerika volledig losgaat (sommige vooroordelen blijken gewoon waar).
De jongens doen het verder prima op school. Ze lopen nog niet over van enthousiasme, maar beginnen al wat Engels te kletsen. Mijn vragen/opdrachten worden regelmatig met “no” beantwoord (het “yes” hoor ik wat minder vaak..) en Nicola heeft het over “this one, mummy”. Toine heeft een Nederlands meisje in de klas zitten en heeft daarom besloten dat hij geen Engels hoeft te leren, zij vertaalt alles voor hem. Vandaar dat hij vandaag riep: het snowt! Ja, ja, ook wij hebben sneeuw in Shanghai, al is het niet spectaculair veel.
Bedankt voor alle foto’s uit Nederland winterland (België waar blijven die foto’s?!) en “it giet oan!”

Groetjes, M en M

• 07 Februari 2012 - 20:43

Chantal:

Hi there!
    Klinkt alsof de integratie wel wil lukken :-).
    Geniet van de sneeuw, misschien wordt het net zo koud als hier!
    liefs

• 10 Februari 2012 - 08:50

Gianella:

Heerlijk Dols, geniet van je verslagen en moet telkens lachen,dank je. Fijn dat je op manderijnse les zit, mandarijns is mooi,niet dat lelijke cantonees. En vooral fijn om te lezen hoe snel de kinderen zich aanpassen en genot in bijna alles ondervinden. Big Hug